Starbucks’un Çin’deki Yükselişi ve Karşılaştığı Zorluklar
Starbucks, 1999 yılında Çin’de ilk mağazasını açtığında, ülkede kahve kültürü hemen hemen yok denecek kadar azdı ve çay hüküm sürüyordu. Ancak şirket, iPhone’lara, Gucci el çantalarına ve diğer uluslararası markalara ilgi gösteren yükselen orta sınıfın yanı sıra, kendini hızla geliştiren bir pazar oluşturarak zenginliğini sergileme fırsatını buldu.
Günümüzde tüketiciler, yabancı markalara olan ilgilerini azalttı, maliyet konusunda daha duyarlı hale geldi ve ülkenin dört bir yanında ortaya çıkan ve farklı deneyimler sunan yerel rakipler tarafından cezbediliyor.
Starbucks’un Son Çeyrek Satışları Yüzde 14 Düştü
New York Times’ın haberine göre, Starbucks’ın düzinelerce rakibi, haftalık olarak yeni çay ve kahve çeşitlerini daha düşük fiyatlarla sunarak şiddetli bir rekabet yaratıyor. Bu sebeple Starbucks, son mali çeyreğinde Çin’deki aynı mağaza satışlarında yüzde 14’lük bir düşüş yaşadı.
Luckin Coffee ve Starbucks’ın büyüme hızı (Mor: Luckin, Yeşil: Starbucks)
Yerel Marka Luckin Coffee Starbucks’tan Daha Fazla Gelir Elde Ediyor
Yedi yıl önce kurulan Çin markası olan Luckin Coffee, şu anda ülkede Starbucks’tan daha fazla gelir elde ediyor. Luckin Coffee, neredeyse üç kat daha fazla mağazaya sahip ve ortalama olarak her saat yeni bir mağaza açıyor.
Starbucks’ın Yeni CEO’sunun Karşılaştığı En Büyük Sorun
Eylül ayında CEO olarak göreve başlayan Bay Niccol, Starbucks’ın ABD’de 17.000 mağazasıyla 26,7 milyar dolar gelir elde ettiği geçen yıl eski gücüne geri dönmesine yardımcı olmanın yanı sıra, Çin’deki 7.600 mağazasının yıllık yaklaşık 3 milyar dolarlık satış yapması konusunda da çözümler aramak zorunda.
Rekabette Zorlanan Sadece Starbucks Değil
Starbucks, Çin’de mücadele eden tek yabancı şirket değil. Bir zamanlar büyüme potansiyeli gördükleri Çin pazarında, talebin azalmasıyla baş etmek zorunda kalan markalar bulunuyor. Çin ekonomisini olumsuz etkileyen emlak krizi ve zayıf işgücü piyasası, tüketicilerin harcamalar konusunda isteksiz olmalarına neden oluyor.
General Motors, Çin’deki keskin otomobil satışlarındaki düşüş nedeniyle zarar ederken, Estée Lauder hisseleri Çin ekonomisindeki belirsizlikler sebebiyle değer kaybetti.
Görünüşe göre, Starbucks’ın Çin’de parlak günlerinin devam etmesi pek olası gözükmüyor. Asıl zorlu günler ise Çinli yerel markaların Avrupa ve ABD pazarlarına açılması durumunda başlayacak gibi görünüyor.
patronlardunyasi.com